Ένα κείμενο του Eric Kim

Μερικές φορές πιστεύουμε ότι η δημιουργικότητα είναι κάτι με το οποίο γεννιόμαστε και δεν μπορούμε να διδαχτούμε. Νομίζω ισχύει ακριβώς το αντίθετο. Η δημιουργικότητα πράγματι μπορεί να διδαχθεί και υπάρχουν επιστημονικές μελέτες που το προτείνουν. Ελπίζω  αυτό το κείμενο  να σας βοηθήσει να ξεκλειδώσετε κάποια δική σας δημιουργικότητα στην τέχνη της  φωτογραφίας και να κάνετε τις φωτογραφίες σας  πιο δημιουργικές και μοναδικές.

Σε πολλούς αρέσει να πιστεύουν ότι η δημιουργικότητα είναι κάτι με το οποίο γεννιόμαστε, κάτι που είναι έμφυτο. Για παράδειγμα, ορισμένα παιδιά όταν είναι μικρά θεωρούνται «δημιουργικά» ενώ άλλα δεν είναι.

“Η δημιουργικότητα” από μόνη της δεν είναι ένα γενετικό χαρακτηριστικό όπως το ύψος, το χρώμα των ματιών ή ο τύπος σώματος.

Αντίθετα, είναι όλη η γνώση που έχουμε συσσωρεύσει και μάθει όλα τα χρόνια της ζωής μας και ειδικά στα πρώτα 7 χρονιά της ζωής μας. Έχει να κάνει με τη δεξιά πλευρά του εγκεφάλου (που κάνει τις συνδέσεις ανάμεσα στα πράγματα που γνωρίζουμε). Ενώ η αριστερή πλευρά του εγκεφάλου μας είναι περισσότερο για την επεξεργασία των γνώσεων.

Η επιστήμη πίσω από την δημιουργικότητα

“Hearts”. From “The City of Angels” project, 2011. Eric Kim

Η δημιουργικότητα είναι ένας συνδυασμός διεργασιών που γίνονται ανάμεσα στην αριστερή και τη δεξιά πλευρά του εγκεφάλου μας Η δεξιά πλευρά του εγκεφάλου βοηθά να έχουν νόημα οι  συνδέσεις με τη ζωή, όπως ιστορίες και μεταφορικές έννοιες. Ορισμένες διεργασίες που σχετίζονται επίσης με τη δεξιά πλευρά του εγκεφάλου περιλαμβάνουν ειδικές ικανότητες, αναγνώριση προσώπων, οπτικές μορφές και μουσική. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο σε μελέτες ανθρώπων που έχει καταστραφεί η δεξιά  πλευρά του εγκεφάλου τους δεν καταλαβαίνουν τις μεταφορικές έννοιες (αλλά ακόμα μπορούν και  λειτουργούν). Η αριστερή πλευρά του εγκεφάλου διαχειρίζεται περισσότερους υπολογισμούς όπως είναι οι διαδικασίες που σχετίζονται με την γλώσσα, τα μαθηματικά και την λογική.

Η επιστήμη πίσω από τη δεξιά πλευρά του εγκεφάλου συνδυάζει άσχετα πράγματα με έναν καινοτόμο τρόπο, έχει να κάνει με τα κύματα άλφα. Χωρίς να πάρει πολύ νόηση, η δεξιά πλευρά του εγκεφάλου εκπέμπει κύματα άλφα που είναι προπομπός σε καινοτόμες ανακαλύψεις. Η έμπνευση δεν έρχεται από το πουθενά. Στην πραγματικότητα, οι άνθρωποι που εξετάστηκαν με σαρωτές του εγκεφάλου (brain scanners) εξέπεμπαν κύματα άλφα πριν φθάσουν σε στιγμές έμπνευσης, “eureka moments” .

Ωστόσο, για να φτάσουμε σε αυτή την κατάσταση των επιτευγμάτων , πρέπει να έχουμε μια πλούσια τράπεζα συσσωρευμένων γνώσεων στο μυαλό μας, να συναντούμε τους σωστούς ανθρώπους για να αναπτύσσουμε  πνευματικές συνομιλίες μαζί τους , ενώ ταυτόχρονα – προσπαθούμε να δουλεύουμε σκληρά ( σκεφτείτε  τη δημιουργικότητα ως ρήμα).

Παρακάτω έχω μερικές πρακτικές συμβουλές που θα απελευθερώσουν την δημιουργικότητά σας στη φωτογραφία δρόμου.

Διευρύνετε τις εμπνεύσεις σας

© Martin Munkácsi, Liberia, 1931

Μερικοί από τους καλύτερους φωτογράφους  που θαυμάζω δεν ξεκίνησαν με τη φωτογραφία. Ο Henri Cartier Bresson ξεκίνησε ως ζωγράφος και ο Sebastiao Salgado ως οικονομολόγος.

Στην αρχή, ο Cartier Bresson δεν είδε ποτέ τη φωτογραφία ως κάτι ενδιαφέρον για αυτόν. Ασχολήθηκε με το σχέδιο και τη ζωγραφική, και ενδιαφέρθηκε για το έργο των σουρεαλιστών. Ωστόσο, μόλις είδε φωτογραφία του Martin Munkácsi από τρία αγόρια που τρέχουν στο νερό, συνειδητοποίησε ότι η φωτογραφία θα μπορούσε να γίνει αυτό το όμορφο και υπερβατικό όχημα.

Ο Cartier Bresson είπε για αυτήν την εικόνα:

“ Το μόνο πράγμα που μου προκάλεσε κατάπληξη και με έφερε στη φωτογραφία , ήταν το έργο του Munkácsi. Όταν είδα τη φωτογραφία του Munkácsi από τα μαύρα παιδιά που τρέχουν σε ένα κύμα, δεν μπόρεσα να πιστέψω ότι κάτι τέτοιο θα μπορούσε  να πιαστεί με την φωτογραφική μηχανή.  Είπα ότι είπα , πήρα την φωτογραφική μου μηχανή και βγήκα στον δρόμο.

© Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos. GREECE. 1961. Cyclades. Island of Siphnos

O Cartier-Bresson δεν έβγαζε μόνο φωτογραφίες (όπως λένε οι Αμερικανοί), αλλά δημιουργούσε φωτογραφίες. Είχε την υπομονή ενός μοναχού και ήταν αρκετά υπομονετικός μέχρι να βρει τις ενδιαφέρουσες σκηνές και ήταν αρκετά υπομονετικός μέχρι να βρει τις ενδιαφέρουσες σκηνές και ηταν υπομονετικός μέχρι οι πρωταγωνιστές να εισέλθουν στην σκηνή του. Αυτό του έδινε τη δυνατότητα να δημιουργεί τις συνθέσεις του πάντα σε σωστό φόντο και άφηνε το σωστό ανθρώπινο στοιχείο να εισέρχεται εντός σκηνής στο σημείο επιλογής του, ώστε στη σωστή στιγμή ολοκλήρωνε την λήψη. Φυσικά και σε άλλες περιπτώσεις έκανε φωτογραφίες σε σκηνές που κυριαρχούσε το παντοδύναμο χάος και κατάφερνε να βγάζει μια αίσθηση ηρεμίας και γαλήνης σ’ αυτές. Οργάνωνε τις φωτογραφίες του πάνω σε αυστηρές φόρμες, χρησιμοποιώντας οριζόντιες, κάθετες, καμπύλες, διαγώνιες γραμμές και αναλογίες, για να δημιουργήσει εικόνες που διαβάζονταν καλά οπτικά και υμνούσαν τη ζωή.

Tο ενδιαφέρον του Cartier-Bresson για τη ζωγραφική και η βαθειά γνώση του στο σχέδιο, ήταν τα μεγάλα πλεονεκτήματα που τον ώθησαν να δημιουργήσει εικόνες που έχουν διαπεράσει τα μυαλά των επίδοξων φωτογράφων σε όλο τον κόσμο και άντεξαν στην δοκιμασία του χρόνου.

© Sebastiao Salgado. Kuwait, 1991.

Επίσης και ο Sebastiao Salgado, ξεκίνησε την καριέρα του ως οικονομολόγος, κερδίζοντας μεταπτυχιακό στα οικονομικά από το Πανεπιστήμιο του Σάο Πάολο στη Βραζιλία. Άρχισε να εργάζεται για τον Διεθνή Οργανισμό Καφέ και ταξίδεψε στην Αφρική σε αποστολές για την Παγκόσμια Τράπεζα (στις οποίες άρχισε να φωτογραφίζει). Ξεκίνησε πολύ ακαδημαϊκά, μελετώντας τις θεωρίες για τον τρόπο λειτουργίας του κόσμου.

Ωστόσο, όταν άρχισε να φωτογραφίζει, ολόκληρος ο κόσμος και η προοπτική του άλλαξαν. Συνειδητοποίησε ότι η φωτογραφική μηχανή ως ερευνητικό εργαλείο ήταν πολύ πιο αποτελεσματικό για να επικοινωνήσει σε άλλους την αδικία και την ανισότητα των συνθηκών εργασίας που επικρατούσε στον κόσμο, από το να γράφει μόνο για αυτό το θέμα.

Μην εστιάζετε την έμπνευσή σας μόνο στη φωτογραφία δρόμου, κοιτάξτε τη φωτογραφία της μόδας, τη νεκρή φύση, την τέχνη, το τοπίο, την μάκρο φωτογραφία, κλπ. Επίσης κοιτάξτε αφηρημένη σύγχρονη τέχνη, πίνακες ζωγραφικής, φιλμ νουάρ, αναγεννησιακές ζωγραφιές κλπ. προοπτικές, δεν ξέρετε τι κρυφές συνδέσεις μπορείτε να κάνετε.

Όταν σκεφτόμαστε τη δημιουργικότητα, πιστεύουμε ότι είναι όλα σχετικά με τη μεγαλοφυΐα και κάτι με το οποίο γεννιόμαστε. Ωστόσο, αυτός είναι ένας πολύ επικίνδυνος τρόπος σκέψης, διότι δεν υπογραμμίζει τη σημασία της σκληρής δουλειάς που απαιτεί η δημιουργικότητα.

Ο Beethoven επανέγραφε  συνεχώς τη μουσική του μέχρι να δημιουργήσει τα αριστουργήματα που γνωρίζουμε σήμερα

Ο Henri Cartier-Bresson είπε κάποτε: “Οι πρώτες 10.000 φωτογραφίες σας είναι οι χειρότερες”. Ακόμα και οι πρώτες φωτογραφίες του Cartier-Bresson δεν ήταν πολύ ενδιαφέρουσες. Στην πραγματικότητα, έκαψε χιλιάδες από τα αρχικά του αρνητικά όταν ξεκινούσε για πρώτη φορά επειδή δεν ήταν καλά.

Αφιερώστε όσο περισσότερο χρόνο μπορείτε να τραβάτε φωτογραφίες. Αν οδηγείτε προς την εργασία σας, (ή χρησιμοποιείτε τα μέσα μαζικής μεταφοράς), ξεκινήστε μια ώρα νωρίτερα και προσπαθήστε να φωτογραφίσετε πριν πάτε στη δουλειά σας.

Κατά τη διάρκεια του μεσημεριανού σας, τραβήξτε φωτογραφίες για 30 λεπτά ή μία ώρα. Μετά την δουλειά (αν και θα είστε εξαντλημένοι) προσπαθήστε να κλέψετε  κάποιο χρόνο για να φωτογραφίστε πριν φτάσετε στο σπίτι.

Τα σαββατοκύριακα φωτογραφίσετε  περισσότερο, και συναντήστε φίλους  φωτογράφους που μπορείτε να μοιραστείτε το πάθος σας.

Δημιουργήστε επαφές με εμπνευσμένους ανθρώπους

Είμαστε κοινωνικά όντα, και αντλούμε πολλά από αυτά που είμαστε από εκείνους που βρίσκονται κοντά μας.

Αναρωτηθήκατε γιατί η δημιουργικότητα γενικά συμβαίνει στις μεγάλες πόλεις;

Η διαβίωση σε μια μεγάλη πόλη περιβάλλεται γύρω από άλλους – και σας δίνει μεγαλύτερη πιθανότητα να έρθετε σε επαφή με άλλους (που μπορεί να σας οδηγήσει στη συνεργασία και στην ανταλλαγή ιδεών). Είναι επίσης γεγονός ότι στις μεγάλες πόλεις υπάρχουν περισσότερες  εκθέσεις, μουσεία, διαλέξεις και πόροι από τις μικρότερες πόλεις. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πολλοί καλλιτέχνες επιδιώκουν να κινούνται σε μεγάλες πόλεις.

Ταξιδεύοντας

Ένας από τους καλύτερους τρόπους να ξεκινήσετε τη δημιουργικότητά σας είναι να ταξιδέψετε. Για όσους από εσάς έχετε επισκεφτεί μια εντελώς διαφορετική κουλτούρα, καταλαβαίνετε τι εννοώ. Η επίσκεψη σε μια ξένη χώρα ή πόλη μπορεί να σας βοηθήσει να αποκτήσετε μια νέα προοπτική στη ζωή και να σας βοηθήσει να δημιουργήσετε νέες δημιουργικές ιδέες.

Εξερευνήστε κάτι που δεν έχετε ξαναδεί. Όταν πρόκειται για ταξίδια, καλό είναι να πάτε σε λιγότερα μέρη και να παραμείνετε για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Αυτό θα σας βοηθήσει να γνωρίσετε πραγματικά ένα μέρος (αντί να βλέπετε μόνο τα τουριστικά σημεία για λίγες μέρες και στη συνέχεια να φεύγετε).

Το πράγμα που βιώνει όποιος ταξιδεύει είναι οι διαφορετικοί πολιτισμοί, αλλά και η ευκαιρία να συναντήσει ανθρώπους με διαφορετικές απόψεις. Σας βοηθά πραγματικά να διευρύνετε  το μυαλό σας και να σκεφτείτε με έναν νέο καινοτόμο τρόπο.

Αναζητήστε την κριτική για ανατροφοδότηση

Για τη φωτογραφία, μην συμβιβάζεστε με την μετριότητα. Κάνετε φωτογραφίες που προκαλούν τον εαυτό σας και ρωτάτε ανθρώπους των οποίων σέβεστε τη γνώμη και την σκληρή και ειλικρινή κριτική τους.

Ένα από τα προβλήματα της ύπαρξης του κάθε φωτογράφου είναι ότι κάθε φορά που παρουσιάζει το έργο του στους φίλους και στην οικογένειά του, η γενικη απαντηση είναι : “Ω μου αρέσουν οι φωτογραφίες σου”. Παρόλο που είναι ωραίο να ακούτε μερικούς επαίνους, αυτό μπορεί να σας οδηγήσει σε εφησυχασμό και να σας εμποδίσει να βελτιώσετε πραγματικά τη φωτογραφία σας.

Πονάει όταν ακούτε αυστηρή κριτική, αλλά ειλικρινά είναι μια πολυτέλεια να ακούτε εποικοδομητική κριτική για το έργο σας, όταν η πλειοψηφία των ανθρώπων σε απευθείας σύνδεση απλώς σας λέει “ωραία φωτογραφία” ή “ποια κάμερα χρησιμοποιείτε;”

Πρώτα απ ‘όλα, επιδιώξετε την εποικοδομητική κριτική, ζητήστε από τους ανθρώπους να σας αναλύσουν τη δουλειά σας και να σας πουν τι τους αρέσει και τι δεν τους αρέσει.

Προσοχή στη “κατάρα της γνώσης”

“Φανταστείτε τον εαυτό σας ως παιδί και πάλι”, όπως είπε ο Πικάσο.

Για να είμαστε πραγματικά δημιουργικοί, δεν θέλουμε να αφήσουμε τα δόγματα και τους “κανόνες” να παρεμποδίσουν το τι μπορούμε να κάνουμε. Η έννοια της “κατάρας της γνώσης” είναι ότι όταν γίνουμε πολύ στενοί στο πεδίο ενδιαφέροντος μας, μπορεί να μας κλείσει σε μια τρύπα και να μας εμποδίσει να ξεσπάσουμε.

Μερικές από τις μεγαλύτερες ανακαλύψεις στην επιστήμη και την τεχνολογία δεν είναι στην πραγματικότητα από επιστήμονες ή μηχανικούς, αλλά από καλλιτέχνες, συγγραφείς και ανθρώπους στις ανθρωπιστικές επιστήμες. Χρησιμοποιούν τις ξένες γνώσεις τους για την επίλυση προβλημάτων με πιο μοναδικούς τρόπους.

Πιστεύω ότι είναι πολύ σημαντικό να μελετήσετε τους δασκάλους της φωτογραφίας και να παρακολουθείτε συνεχώς το έργο των άλλων, καθώς σας δίνει έμπνευση και βοηθά στην οικοδόμηση του οπτικού σας πεδίου. Ωστόσο, ο κίνδυνος έγκειται όταν χρησιμοποιείτε αυτές τις πηγές έμπνευσης ως εμπόδια.

Για παράδειγμα, νομίζω ότι ένα από τα πιο επιβλαβή πράγματα που μπορεί να πει ένας φωτογράφος είναι ότι “Ω, δεν μπορώ να φωτογραφίσω αυτό επειδή έχει ήδη γίνει πριν”. Αλλά συνειδητοποιήστε ότι όλα έχουν ήδη γίνει πριν και όπως είπε ο Henri Cartier-Bresson, “Δεν υπάρχουν νέες ιδέες, μόνο ανακατατάξεις και προϋπάρχουσες ιδέες”.

Όταν γυρίζετε έξω, αφήστε την περιέργειά σας να σας οδηγήσει και να δείτε τον κόσμο μέσα από τα μάτια ενός παιδιού. Μην περιορίζετε τον εαυτό σας.

Μην επηρεάζεστε από ότι πιστεύουν οι άλλοι

Είμαστε κοινωνικά πλάσματα και μας νοιάζει τι σκέφτονται οι άλλοι. Όλοι έχουμε ανάγκη και θέλουμε να ανήκουμε σε κάποια ομάδα και να κερδίσουμε επιβεβαίωση και αναγνώριση από άλλους.

Ωστόσο, υπάρχει ένα σημείο στο οποίο θα πρέπει να σταματήσετε να δίνετε σημασία σε κάτι που οι άλλοι σκέφτονται. Ως καλλιτέχνης, θα συναντήσετε αυτό και από τους ανθρώπους που είναι κοντά σε σας και τους ανθρώπους που μπορεί να είναι ενάντια σε αυτό που κάνετε. Παρόλο που είναι σημαντικό να λαμβάνετε πληροφορίες από άλλους, μην αφήνετε αυτά που λένε να υπαγορεύουν το 100% αυτού που προσπαθείτε να επιτύχετε μέσω της φωτογραφίας σας. Εάν περάσετε ολόκληρη τη ζωή σας προσπαθώντας να ευχαριστήσετε μόνο τους άλλους, ποτέ δεν θα σας αρέσει πραγματικά.

Μην ξεχνάτε ότι η φωτογραφία, πρέπει να είναι διασκεδαστική. Η φωτογραφία στο δρόμο μπορεί να είναι αμήχανη κατά καιρούς.

Σκεφτείτε το πόσες φορές θέλετε να τραβήξετε μια φωτογραφία κάποιου, αλλά διστάσατε και αυτό δεν είναι καθόλου παράξενο σ’ όλους μας έχει συμβεί.

Περιορίστε τον εαυτό σας

Η έμπνευση και η δημιουργικότητα δεν είναι πάντα να αφήνετε το μυαλό σας να περιπλανηθεί. Μερικές φορές, η τοποθέτηση τεχνητών περιορισμών στον εαυτό σας μπορεί να δημιουργήσει περισσότερα δημιουργικά αποτελέσματα.

Η φαντασία απελευθερώνεται από περιορισμούς. Για παράδειγμα στη φωτογραφία, ένα από τα καλύτερα πράγματα που θα σας βοηθήσει στην ανάπτυξη σας ως φωτογράφο, είναι η χρήση φακών σταθερής εστιακής απόστασης. Όταν κάποιος ξεκινά και του προτείνουμε να αρχίσει με έναν σταθερό φακό 50mm, νομίζει  ότι είμαστε ανόητοι. Η ερώτηση που μας κάνει είναι, γιατί να χρησιμοποιήσω σταθερό φακό, όταν μπορώ να έχω πολλές εστιακές αποστάσεις έχοντας στη διάθεσή μου ένα φακό ζουμ;

Δεν λέω ότι ποτέ δεν πρέπει να χρησιμοποιείτε διαφορετικούς φακούς  σε διαφορετικές φωτογραφίσεις, αλλά αργά η γρήγορα θα συνειδητοποιείστε ότι οι περιορισμοί είναι συνήθως αυτό που μας κάνει δημιουργικούς. Ο Henri Cartier-Bresson χρησιμοποίησε φακό 50mm για το μεγαλύτερο μέρος της καριέρας του (μερικές φορές χρησιμοποίησε 35mm όπως στην Ινδία) και ο Alex Webb έχει κολλήσει με φακό 35mm για το μεγαλύτερο μέρος της καριέρας του.

Μην περιορίζετε τον εαυτό σας με σκοπό να περιορίσετε τον εαυτό σας – αλλά να το κάνετε ανοιχτά και πρόθυμα για να βοηθήσετε και να ενθαρρύνετε τη δημιουργικότητά σας. Πιστεύω στον πειραματισμό στην φωτογραφία, αλλά πριν αρχίστε τις δοκιμές, πρέπει να προσπαθήσετε να παραμείνετε συνεπείς με αυτό που έχετε ήδη ξεκινήσει να δουλεύεται επί του παρόντος.

Χαλαρώστε

Έχετε παρατηρήσει ότι  οι καλύτερες δημιουργικές σας εμπνεύσεις ή οι στιγμές “Eureka” συμβαίνουν γενικά στα ακόλουθα σημεία: στο ντους, όταν πάμε μια βόλτα, έξω στο τρέξιμο, ακούγοντας μουσική, διαβάζοντας ένα βιβλίο, στο λεωφορείο, στο μετρό  ή στο αυτοκίνητο. Αν αναρωτιέστε γιατί συμβαίνει, επειδή όταν είμαστε ξεκούραστοι έχουμε τις πιο δημιουργικές εμπνεύσεις.

Ο εγκέφαλος καθορίζει το πλαίσιο για τις ανακαλύψεις πριν από το eureka

Για παράδειγμα, όταν αναλογιστούμε μια ιδέα ή μια έννοια και προσπαθούμε σκληρά να βρούμε λύση με λεπτομέρειες , ο εγκέφαλος μας χρησιμοποιεί περισσότερο την αριστερή πλευρά.

Αυτή είναι η φάση κατά την οποία δεν μπορούμε να βρούμε μια καλή λύση ή μια δημιουργική προσέγγιση. Μόλις αρχίσουμε να χαλαρώνουμε, ο εγκέφαλός μας αρχίζει να χρησιμοποιεί τη δεξιά πλευρά του(υπεύθυνη για τη δημιουργία κρυφών συνδέσεων).

Το πρόβλημα είναι ότι στην σύγχρονη κοινωνία είμαστε υπερβολικά εξαρτημένοι από την αριστερή πλευρά του εγκέφαλου μας, ο οποίος    διεγείρεται με ενισχυτές καφεΐνης και ενέργειας. Ελέγχουμε συνεχώς τα κοινωνικά μας δίκτυα, τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και στέλνουμε μηνύματα κειμένου που εμποδίζουν τον εγκέφαλό μας να ξεκουραστεί.

Αν σκέφτεστε για μια ταξιδιωτική φωτογραφική εξόρμηση ή θέλετε να ακολουθήσετε κάποια άλλη δημιουργική προσπάθεια, το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε είναι να διατηρήσετε την ηρεμία σας. Αντί να αναγκάζεται τον εαυτό σας να είναι δημιουργικός, χαλαρώστε. Πηγαίνετε για έναν ήσυχο περίπατο γύρω από τη γειτονιά σας, πιείτε ένα τσάι, διαβάστε ένα βιβλίο ή κάντε ένα ωραίο ζεστό ντους.

Αφήστε να σας κυριεύουν τα συναισθήματά σας

Αν θέλετε οι φωτογραφίες σας να είναι πραγματικά δημιουργικές, τραβήξτε με την καρδιά σας – όχι μόνο με το μυαλό σας. Όταν γυρίζετε έξω στους δρόμους, προσπαθήστε να βρείτε αυτό που χτυπά μια χορδή στην καρδιά σας – και όχι τι μπορεί να κάνει μια καλή σύνθεση. Ψάξτε για συναισθήματα όπως η αγάπη, (ζευγάρια κρατώντας τα χέρια, οι άνθρωποι που φιλιούνται, ένα αγκάλιασμα κ.λπ.) συναισθήματα όπως η αγωνία, ο φόβος η οργή.  Φυσικά θα θέλετε να δημιουργήσετε μια φωτογραφία με ισχυρή φόρμα, αλλά αφήστε τα συναισθήματά σας να είναι ο κύριος παράγοντας στη δημιουργία των εικόνων σας.

Συμπέρασμα

Η δημιουργικότητα είναι το κλειδί της επιτυχίας. Η δημιουργικότητα δεν είναι κάτι με το οποίο γεννιόμαστε – μάλλον είναι κάτι που πρέπει να καλλιεργηθεί και να δουλευτεί για αμέτρητες ώρες. Υπάρχει μια πληθώρα επιστημονικών μελετών που υποδηλώνουν ότι η δημιουργικότητα είναι πράγματι κάτι που όλοι μπορούμε να επιτύχουμε μέσω της αφοσίωσης, της σύνδεσης με τους σωστούς ανθρώπους και της μελέτης πολλών πεδίων.

Για να καλλιεργήσετε τη δημιουργικότητά σας, πρέπει να μελετάτε συνεχώς την τέχνη, την επιστήμη και πεδία έξω από τη φωτογραφία. Μην συσσωρεύετε τις ιδέες σας και τις κρατάτε στον εαυτό σας μοιραστείτε τις ιδέες σας ανοιχτά με άλλους. Συνεργαστείτε και με άλλους ανθρώπους των τεχνών και προσπαθήστε να εκφράσετε τον εαυτό σας, τα συναισθήματα σας μέσα από τη φωτογραφία.

Σκοπός είναι να δημιουργήσετε φωτογραφίες που συνδέονται με τους θεατές σας, αλλά μην το κάνετε μόνο για αυτούς, να το κάνετε και για τον εαυτό σας. Υπάρχει ένα ορισμένο όριο στο οποίο πρέπει να σταματάτε να δίνετε μεγάλη σημασία σε ό, τι πιστεύουν οι άλλοι.

Φωτογραφήστε την αγάπη και απολαύστε τη διαδικασία και την προσπάθεια. Η δημιουργικότητα δεν είναι κάτι που προορίζεται για τους ευλογημένους, αλλά είναι κάτι δημοκρατικό και ανοιχτό σε όλους ( τους πρόθυμους να αποδεχθούν μια πρόκληση).

Έτσι λοιπόν, είναι δική σας η επιλογή, η θέληση και η επιμονή να είστε δημιουργικοί.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Εγγραφείτε στο newsletter μας και κερδίστε 10% έκπτωση σε όλα τα σεμινάριά μας!